17.3.2015

HELMITEHDAS


Musta ei koskaan tulisi tarhantätiä, koska inhoan askartelua. Vaikka mun pitäisi vain vieressä valvoa ja tasaisin väliajoin kehua jälkeläisen kädentaitoja, niin eih, se on vaan jotenkin... tylsää. Olen kateellinen Pinterest-mutseille ja niille, jotka keksii kaikkia uusia hienouksia, mitä voi lähettää vaikka Neppajymykerhoon, mutta mä en onnistu edes taikataikinassa. Yritystä kuitenkin on: Lauantain filosofiakahvilassa tuli puhe helmien pujottelusta, ja eräs äiti kertoi kuinka perheen 2-vuotias keskittyi tähän sorminäppäryyttä vaativaan touhuun tuntikausia. TUNTIKAUSIA! Se kuulosti liian hyvältä, joten kotimatkalla oli pakko pysähtyä Tigerissä.


Haalin hirveän kasan toisiinsa erilaisia helmiä ja parit narut (yhteishinta tälle kokeilulle 11 euroa). Omppu innostui ajatuksesta heti, koska lapsi rakastaa antamista. Se keksi heti miljoona eri ihmistä, jolle korut pitäisi tehdä, ja tämä oli mullakin taka-ajatus: Kuka voisi vastustaa itsetehtyä rannekorua, esim. äitienpäivälahjana! Eikä mun tarvitsisi tänä vuonna riisua lapsia alastomiksi ja taistella niiden jalanjälkiä paperille kun ne maalattuina karkailevat kylpyhuoneesta. Ja lopputulos ei varmaan olisi yhtä pelottava kuin meidän piparkakkutalo! Ja mä olen itsekin sellainen bling-blingin perään oleva pyryharakka, tämän olisi pakko olla kaikkien aikojen tee-se-itse-menestys meidän perheessä!


No, Pampula jaksoi pujottaa kaksi helmeä naruun ja totesi sitten, että tämä ei ole hänen teekuppinsa. Omppu kyllä innostui, mutta turhautui jatkuvasti kun langanpää rispaantui, äiti puuttui lapsen väriyhdistelmiin tai muuten vaan kävi homma yksitoikkoiseksi. Mun kärsivällisyys oli koetuksella myös, ja mietin tässä minkälaisen lääkityksen hankin jos esikoinen päättää toteuttaa suunnitelmansa tehdä syntymäpäiväjuhliensa lahjapusseihin kaikille omat korut (koko lahjapussikulttuuri ahdistaa, mutta olkoot). Tämä on kuitenkin leikkailuun ja liimailuun verrattuna aika siistiä, paitsi vauva on vaarassa kun helmet lentelevät lattialle. Ehkä me annamme tälle mahdollisuuden - pitänee hamstrata lisää etenkin puuhelmiä, onko Tigerin ja Suomalaisen Kirjakaupan lisäksi muita hyviä helmikauppoja?


Ja kaikesta huolimatta, olihan se lopputulos aika söpö.

23 kommenttia:

  1. Fredan Hobby Point on meidän vakkarihelmikauppa. Siellä oli erityisen hienoja kulkuneuvojen ja eläimien muotoisia helmiä, joista pieni mies on tehnyt minulle erinäiset korusetit... Mutta noin muutenkin sieltä löytyy kivoja helmiä ja kuminauhoissakin on valinnanvaraa. Se päiden rispaantuminen tosin on ollut meilläkin ongelma, mutta sitten leikataan aina uusi siistimpi pää. Vinkkinä myös, että noista helmistä saa tehtyä kivoja avaimenperiä ja avainkaulanauhoja jos sinne väliin pistää avaimenrenkaan kiinni. Mulla on töissä niitä käytössä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oo! Kiitos näistä ideoista ja tiedoista - mäkin kaipasin jotain vähän jännempiä helmiä, nytpä suuntaamme sinne hakemaan kulkuneuvohelmiä! Jee! Ja avaimenperiä - onko liian sukupuolisidonnaista jos synttäripusseissa tytöt saa rannekorut ja pojat avaimenperät? Voi apua. Vaikeeta tää nykyäidin elämä! Ja joo siis mäkin olin saksien kanssa passissa valmiina leikkelemään päitä (langanpäitä siis). Onneksi siihenkin tuli vinkkejä :D.

      Poista
  2. Mä oon kirppiksiltä ostanut vanhoja koruja jotka sitten katkon ja otan helmet talteen. :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Eeeeiiih! Tämä tuskanhuuto kun tajusin juuri, että mulla viime vuonna hajosi varmaan neljä, viisi eri puuhelmikorua ja heitin ne kaikki helmet roskiin! Olivat vielä tosi hienoja, hitto.

      Poista
  3. Meillä on Kärkkäiseltä hankittu pussi isoja muovihelmiä ja parit värikkään kengännauhat, tää setti on ollut hitti jo piitkään (en uskaltanut hankkia silloiselle 1,5-vuotiaalle pikkuhelmiä, mutta siis noihin kengätnauhoihin pujottaminen on superiisiä ja ei rispaannu).

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kengännauhat! No tietenkin!
      Ihanaa, kannatti kirjoittaa aiheesta, tuntuu että tämän postauksen jälkeen olen jo ihan pro näissä helmijutuissa :D.

      Poista
  4. No onhan se söpö! Meillä esikoinen innostuu näistä aika ajoin mutta yhtä usein hän turhautuu kun ei kuulemma osaa tarpeeksi hyvin.. Kärsimätön, kärsimätön. Olemme sitten yhdessä näitä väkerrelleet. Ihan mukavaa aivot narikkaan viihdettä niin kauan kun kaksi tyttöä ei tappele siitä samasta pinkistä pallosta.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mäkin tykkään näpertelystä, olen miettinyt että toimiskohan ne hamahelmet myös nuoremman kanssa (siis keskimmäisen, ei vauvan). Nyt tämä on vähän riskialtista kun jos keskityn Ompun kanssa näpräämään niin kaksi pienintä pääsee pahantekoon...

      Poista
    2. Meillä on tytöllä (3v.) maxi-kokoisia hamahelmiä. Se näpertää niitä ihailtavan keskittyneesti (ja en oo sille paljastanut että ne vois silittää, meillä niitä siis uudelleen käytetään aina vaan :))

      Poista
  5. Mä olen vannonut oman jumppakärpäsen kasvatuksessa helmien nimeen jo ainakin parin vuoden ajan. Suosikkikauppa on Tiger ja kirppikset ovat suorastaan aarreaittoja tähän mahtavaan harrastukseen.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ja mä meinasin myös yhdistää helmet kaverisynttäreihin, mutta niin että rauhoitan sokerihumalaiset vieraat laittamalla ne väkertämään kukin itselleen oman korun muistoksi juhlista :)

      Poista
    2. Ihan mahtava idea! Tämän haluan varastaa.

      Poista
    3. Idea on upea! Mutta kun mulla tekee tiukkaa ton yhden vajaa viisvuotiaan kanssa touhuilu, niin jos määrä kasvaisi eksponentiaalisesti niin luultavasti tarvitsisin tonkan valkoviiniä, ja se ei ehkä sovi kaverisynttäreiden konseptiin...

      Poista
  6. Me ollaan ostettu Biltemasta ja sitten taitaa ihan Prismasta/Cittarista löytyä helmipurkkeja.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Noni! Kiitos! Musta tulee kohta hullu helmikeräilijä! :)

      Poista
  7. Jos helmien reiät on tarpeeksi isoja, tylppäpäinen neula on kanssa ihan ässä askarteluapu, kun rispaantuvat päät ei haittaa.
    Terkut vaan toiselta helmitehtaalta!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Uu! Neula! Tää on ihan mahtavaa - tunnen yhtäkkiä kuuluvani johonkin mystiseen äitien heimoon, mistä en tiennyt ennen mitään :D.

      Poista
  8. Sivele langanpää ohuesti kynsilakalla (ja anna kuivua), ei rispaannu!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Te olette ihania! Kiitos näistä vinkeistä! En ois itse kyllä tätä(kään) tajunnut!

      Poista
  9. Mahtava postaus ja kaupanpäälle hienoja vinkkejä! Tämän inspiroimana meidän 3,5 pääsee tänään helmihommiin 😃. Tosin mun täytyy tunnustaa, että mä olen niitä itse jopa harrastanut, mutta täytyy hankkia noita lapsiystävällisiä tarvikkeita 😃

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo siis tää on ehkä parasta bloggauksessa: Aina joku on mua viisaampi ja varsinkin näissä DIY-jutuissa oon ihan riippuvainen ihanien ihmisten hyvistä vinkeistä! Hyvää helmeilyä!

      Poista
  10. Mahtavaa <3 Nämä vinkit korvan taakse!

    VastaaPoista

i Digame !