27.3.2015

HIMASSA HIKOILLEN

Vaikka Earth Hour lähestyy, niin nyt en kirjoita huoneiston sisäilman laskemisesta energiansäästösyistä, vaan kotijumpasta - jokaisen kiireisen kotiäidin, jumppasalipaineita potevan tai muuten vaan omassa olohuoneessa viihtyvän ihmisen ratkaisu arjen liikuntadilemmaan!


Kuin tilauksesta pääsin buzzaamaan verkkopalvelu Yoogaiaa, jota olin suunnittelut jo kauan kokeilevani. Kyseessä on Suomessa kehitetty palvelu, joka sisältää monipuolisen tuntivalikoiman kundaliinijoogasta kahvakuulailuun. On mahdollisuus osallistua livetunnille, jossa itse kameran eteen astumalla saa suoraan ohjeita ja tekniikkavinkkejä, tai voi tehdä niin kuin minä, eli katsoa tallenteita ja tehdä taukojoogaa yön pimeinä tunteina muun perheen nukkuessa. Tunteja löytyy englanniksi ja suomeksi, kaikki selkokielellä puhuttu ja hyvin demonstroitu.


Mä olen laiskanpulskea liikkuja, eli jos kukaan ei ole mua piiskaamassa parempiin suorituksiin niin aika äkkiä alan löysäillä. Kotona pahimmat riskitekijät olivat ympäriinsä juoksevien lasten lisäksi kännykkä ja "oho, tässä asanassa näkyykin noi pölypallerot"-tyyppiset harhailevat ajatukset. Livetunneilla luultavasti kynnys keskeyttää olisi korkeampi, mutta niitä en ehtinyt kokeilla yhtään - vaikka esimerkiksi aamun flowjooga kello 7.30 kuulostaisi täydelliseltä tilaisuudelta hyödyntää aamukoomassa Pikku Kakkosta katsovat lapset sekä se oma, pirtein hetki.


Kannattaa kokeilla - viikon jakson saa ilmaiseksi, ja siinä ei ole mitään hävittävää. Sen sijaan rekisteröitymällä lahjoittaa euron Planille tyttöjen koulutuksen edistämiseen! Että hyvä tarkoitus, vaikka et ehtitisikään venytellä tai meditoida tai muuta (tosin sen vartin taukojoogan tekee oikeasti vartissa). Omia suosikkejani ovat Barre-tunnit, jossa voi kuvitella olevansa elegantti balettitanssija (sukua balletone-tunneille, jotka tuntuvat mukavasti pepun alueella) sekä lyhyet joogat. Kotimainen core-tunti ei oikein sytyttänyt, vaikka haarahypyillä toki sai hien pintaan. Jooga lasten kanssa ohjataan englanniksi, mutta kyllä nämä silti ymmärsivät ryömiä kuin krokotiilit ja karjua kuin leijonat. Kannattaa kuitenkin kokeilla, matalan kynnyksen kevyttä urheilua, löydät ehkä uuden suosikin!

8 kommenttia:

  1. Hei kiitti vinkistä, Barre mulla onkin vielä kokeilematta.

    Yoogaia on musta muuten ollut oikein kiva mutta musta on outoa kun taustalla ei ole musaa. Ymmärrän toki että joutuu liikaa keskittymään jos täytyy sieltä musan seasta yrittää kuunnella mitä pitää tehdä. Mutta kun oon tottunut että joogassakin soi joku vaimea ulina taustalla niin toi hiljaisuus on tosi häiritsevää. Ja tietty ne pölypallerot myös.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Mä tykkään tosi paljon balletonesta (kävin Kallion naisvoimistelijoiden tunneilla back in the day) ja barre on samaa kamaa, pidän! Tutu ja säärystimet päälle ja kokeilee.
      Mä en oo häiriintynyt musattomuudesta (tosin aloin asiaa ajatella vasta nyt), tosin nautinkin aina tilaisuuden tullen hiljaisuudesta.
      Ootko sä kauan yoogaiallut vai vaan kokeilukausi?

      Poista
    2. Kokeilukausi.. Mä oon siinä mielessä aika sniidu että oon tosi tarkka esim. vetäjän suhteen. Tuolta on onneksi löytynyt pari tyyppiä joiden tunneista tykkään ja niitä on tullut tehtyä. Muuten himajooga ei kyllä olisi mun juttu. Oon vallannut Ekan huoneen mun joogasaliksi (silloin kun ei ole kotona, luvan kanssa) ja koen välillä pieniä keskittymisvaikeuksia kun viereisestä huoneesta raikaa Ipanapa täysillä ja toiselta puolelta Tokan umtsumts-popit. Menee näin kausittain mutta ei missään nimessä pysyratkaisuna :D

      Poista
    3. Okei. Mullakin on sama valikointi vetäjien kanssa. Myös livenä, en oikein jaksa mennä jos ei tyyppi innosta, joidenkin tunneille matkustan vähän pidemmällekin.
      Ai keskittymisvaikeudet kotona? Mitä ne on? :D

      Poista
  2. Oletko sä virkeimmilläsi klo 7.30 aamulla?! :o Ahhah järkytti niin paljon että se jäi nyt päälimmäisenä mieleen :'D

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Olen!
      Siitä asti se on vain laskusuhdannetta, mutta olen aamuihminen ja paras vireystaso osuu yleensä aamuun, iltaa kohden muutun laiskaksi ja vetämättömäksi. Julmaa.

      Poista
  3. Minäkin olen testaillut tuota palvelua, hyviä tunteja siellä :) Yhdyn kukkavarpaan kommenttiin siinä, että harmi kun musiikkia ei ole - tosin ratkaisin tämän niin, että laitan toiselta välilehdeltä soimaan rauhallista musaa :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Apua, mussa on jotain vikaa kun en tajunnut koko musiikittomuutta ennen kuin te tulitte siitä puhumaan :D. Alkava kuurous? Lienee noilla syynä tekijänoikeudelliset seikat, onneksi on omat ratkaisut.

      Poista

i Digame !